perjantai 24. maaliskuuta 2023

Raatajat rahanalaiset

Voi hyvinkin olla, että monien mielestä Maustetyttöjen uuden levyn kannen ivamukaelma Eero Järnefeltin maalauksesta Raatajat rahanalaiset, joka myös tunnetaan vähemmän poliittisella nimellä Kaski, ylittää ns. hyvän maun rajan. Nähtäväksi jää, tullaanko tätä ivamukaelmaa pitämään kulttuuriskandaalina.


Minä, joka olen taiteellisesti niin lahjaton, että olen ainoana maassamme jäänyt kansakoulussa laiskanläksylle piirustuksesta, kun en onnistunut läheskään täydellisesti vaahteran lehden hahmottamisessa paperille, pidän Järnefeltin taulua maamme parhaana maalauksena ja se kilpailee kansainvälisessä vertailussa Ilja Repinin Volgan lautturien kanssa tasapäisesti poliittisen taiteen sarjassa.

Minun silmääni pistävät varsinkin lapinlahtelaisen Puurusen talon piian Johanna Kokkosen lopen uupuneet ja syyttävät silmät. Johanna on vasta 13-vuotias eikä hänen vatsansa pömpötys johdu teiniraskaudesta vaan nälkäpöhöstä tai liiallisesta pottujen syömisestä.

Nykyään Eero Järnefeltiltä ei tuollaisen kuvan maalaaminen onnistuisi ilman pahennuksen herättämistä, koska hän joutui nokeamaan mallina seisoneen Johannan kasvot ja sotkemaan hänen hiuksensa. Maalauksen valmistuttua vuonna 1893 pahennusta herätti kuitenkin vain se, että isäntä Puurusen työpaidan risaisuutta oli taiteilija omavaltaisesti liioittellut.

Olen muuten käynyt Väisälänmäellä eikä sieltä avautuva maisema enää ole yhtä komea kuin 130 vuotta sitten. Siihen aikaan Savon metsät oli pilattu kaskeamisella ja matala puusto ei rajoittanut maisemaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti