perjantai 9. joulukuuta 2022

Rapala

Itse asuin parhaassa miehuudessani 16 vuotta arkkitehtoonisesti vaikuttavan Heinolan rautatiesillan kupeessa ja joku paikkakuntalainen kertoi, että sillan rakentaminen olisi maksanut aikoinaan puolet valtion budjetista. Itse epäilen, että ehkä se kuitenkin maksoi puolet vain valtion jonkun vuoden rakentamismäärärahoista.

Vaikka minusta sillan rakentaminen oli ollut aikoinaan hölmöläisten hommaa, koska rata päättyy siltaan, niin kuitenkin projektilla oli suuri kansantaloudellinen merkitys. Nimittäin tätä siltaa 1930-luvun alussa oli rakentamassa myös muudan Toivo Pylvänäinen-niminen pieneläjä.

Siltatöissä Pylvänäiselle sattui sellainen vahinko, että hän onnistui saattamaan raskaaksi työmaan ruokalassa työskennelleen tytön, jonka tapauksen paljastuttua mies katsoi parhaaksi häipyä maan alle useaksi vuodeksi. Hän vetäytyi Päijänteen saareen ilmeisesti ruokkomaksuja karkuun. Yleisesti uskottiin miehen häipyneen jopa veden alle, eli hukkuneen, mutta maamme kansantaloudelle oli onneksi, ettei niin käynyt.

Piileskelyaikana Pylvänäinen elätti itsensä vetelemällä uistinta Päijänteellä ja samalla hän kehitteli menestyksellä myös erilaisia vaappumalleja. Heinolassa asuessani kuulin puhuttavan Karhusaaren erakosta, joka oli veistellyt männynkaarnasta vaappuja ja teki niiden turpalevyt säilyketölkkipellistä. Luulenpa, että jos jollakulla vielä on näitä Karhusaaren erakon vaappuja, ne saattavat olla arvossa arvaamattomassa.

Ainakin hyvän tarinan mukaan toinen pieneläjä, eli kova ja köyhä kalamies, Lauri Rapala, yritti myös elättää itsensä ja perheensä uistinta vetelemällä. Hän oli Pylvänäisen kalakaveri ja otti mallia tämän uistimista. Rapala alkoi sitten vallan ammatikseen valmistamaan uistimia ja loppu onkin sitten melkoinen menestystarina. Rapalan uistinten idea oli se, että ne matkivat haavoittuneen kalan liikettä ja se oli loistava innovaatio.

Tällä hetkellä Lauri Rapalan perustama firma on maailman suurin uistinten valmistaja, joka työllistää 2700 työntekijää eri puolilla maapalloa ja Rapala-konsernin liikevaihtokin on 260 miljoonaa euroa. Onnellinen loppu oli siis Toivo Pylvänäisen lapsenruokkotapauksella.

Muistelen kuulleeni, että Rapalalla on palveluksessaan kymmeniä vaappujentestaajia ja itsekin voisin eläkeukkona köpsähdellessäni hakeutua konsernin palvelukseen, sillä olen maailman innokkain, mutta myös huonoin kalamies, koska kalat säälittävät minua ja teen inhimillisessä mielessä kaiken mahdollisen, jotta kalat eivät pyristelyllään häiritsisi leppoisaa souteluani luonnonrauhassa. Jos minä saan jollain välineellä kalan, niin se väline on todistetusti hyvä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Heinolan_rautatiesilta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti