keskiviikko 8. helmikuuta 2023

Tuulimoottoriauto

Huuhaa-Suomen historia -kirjasta ilmenee, että yleensä suomalaiset ikiliikkujankeksijät uhrasivat projektille vuosia, mutta selkeä poikkeus asiassa oli Spede Pasanen, joka suunnitteli oman ikiliikkujansa tunnissa ja siitäkin ajasta vartti kului kynän ja paperin etsimiseen, johon asiaan myös minun elämästäni on suuri osa kulunut.

Pasasen ikiliikkuja oli yksinkertaisen näköinen laite, jossa läpinäkyvästä pleksistä rakennetussa ympyrässä oli 27 suljettua koteloa, joissa kussakin vapaasti liikkuva kuula. Spede uskoi laitteeseensa kovasti ja vakuutti, että laitetta jouduttaisiin jarruttamaan vuosittain.

Pasasen ikiliikkuja käynnistettiin toukokuussa 1987 Helsingin Messukeskuksen Teknorama-näyttelyssä, jolla kerättiin rahaa perusteilla olevalle tiedekeskus Heurekalle. Ikävä kyllä ikiliikkuja pyöri vain muutaman sekunnin.

Mutta kyllä Spede oli lahjakas keksijä. Mielestäni hän on patentoinut esimerkiksi suoraan vastatuuleen kulkevan purjeveneen. Tosin itse kyllä olin jo aiemmin keksinyt suoraan vastatuuleen tuulen voimalla kulkevan auton. Tuulivoima auton katolla olisi vispilän mallinen tuulimylly, joka pyörittäisi hyvin pienellä välityksellä auton pyöri riippumatta siitä, mistä päin tulee.

Oikeastaan tuo laite kulkisi kaikista parhaiten vastatuuleen ja mikäli yhtään asiaa ymmärrän, niin mitä kovemmin auto vastatuuleen kulkee, sitä kovemmin tuuli puhaltaa vispilärupeliin ja kuten muistaakseni Sanassakin sanotaan, niin menestys lietsoo uutta menestymistä ja niinpä keksimääni tuulimoottoriautoa pitää käsittääkseni vastatuulella muistaa välillä vähän jarrutella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti