tiistai 25. huhtikuuta 2023

Minä, Kekkonen ja Rautavaara

Minä, presidentti Urho Kekkonen ja eilen tv:ssä nähdyn Synnin jäljet-elokuvan ensilikistäjän roolissa esiintynyt Tapio Rautavaara kunnioitimme läsnäoloillamme vuonna 1967 Suonenjoella pidettyjä yleisurheilukilpailuja, joista tiivistelmän voi katsoa tästä linkistä https://www.youtube.com/watch?v=u6Gg7YOLgng .

Ikävä kyllä tiivistelmässä näytetään ainoastaan Kekkosta ja Rautavaara, mutta itseäni en ole vielä lyhytelokuvasta löytänyt, vaikka olin yleisurheilukilpailuissa avaintehtävässä eli keihäänkantajana, vaikka en ollut vuosiltani vielä yhtätoistakaan, kuten laulussa sanotaan.

Minulla on sikäli erikoinen muisti, että mitä kauemmin tapahtumista on kulunut, sitä paremmin minä tapahtumat muistan. Niinpä muistan selvästi, että keihäänheiton olympiavoittaja Pauli Nevala myöhästyi kilpailun alusta ja kiirehtiessään heittopaikalle hän lausui: "Perkele, autosta puhkesi rengas". Se järkytti minun ihanteellisen urheilijanuorukaisen mieltä, sillä en uskonut, että olympiavoittajakin voi kiroilla. Tosin nykyään tilanne on se, että ellei sitä muuvvattakin v-alkuista sanaa ei olisi, puheeni olisi hyvin katkonaista.

Keihäänheiton olympiavoittaja Tapio Rautavaara ei osallistunut kilpailuun, vaan hän vain lauleskeli taustalla ja jutteli mukavia. Hän entisenä koivukeppimiehenä paheksui 60-luvun ilmarintakeihäitä ja kertoi, että kun häneltä joku kysyi, että paljonko Rautavaara itse olisi heittänyt uuden ajan välineillä, hän oli vastannut lyhyesti, että "se kiertäisi vieläkin".

En silloin poikasena ymmärtänyt juttua, mutta nyt isona miehenä tajuan mä sen, että Rautavaara tarkoitti, että hän olisi viskannut ilmarintakeihään maata kiertävälle radalle. Siinä vastauksessa taisi olla pikkuisen liioittelua, mutta kyllähän Nevala ja Kinnunen näyttivät vähän poikasilta Tapsan rinnalla.

Sekin asia muistuu mieleeni noista yleisurheilukilpailuista, että kympin juoksussa Mikko "Vilkastus" Ala-Leppilampea seurasi sitkeästi eräs yläsavolainen pienviljelijä-metsuri, joka koko ajan louskutti juostessaan hampaitaan vastakkain. Luulin, että louskuttelu liittyy jotenkin kestävyysjuoksuun ja itsekin aloin sitä harrastamaan kestävyysjuoksua harjoitellessani.

Isona miehenä tajusin mä sen, että hampaitaan louskutelleella Ylä-Savon miehellä olikin vain liian väljä hammasproteesi. Siihen aikaan jokaisella herrasmiehellä oli tekohampaat ja tummapuku yllä maatalousnäyttelyissäkin, kuten liitteenä oleva video todistaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti