maanantai 8. elokuuta 2022

Kolmikätinen Jumalan äiti

 

Aiemmin olen korostanut, että en ikonitaiteesta ymmärrä tuon taivaallista, mutta siitä huolimatta kävin Lapinlahden Eemil-taidekeskuksen suuressa ikoninäyttelyssä, jossa huomasin yllättäen jotain tuostakin alasta ymmärtäväni.
 
Nimittäin tuota kuvan vanhauskoisten metalli-ikonia tutkiessani huomasin, että sen muuten ilmeisen taitavalla tekijällä on saattanut olla hieman huonopäivä, koska hän on ilmeisen laskuvirheen seurauksena takonut työhönsä Jumalan äidille kolme kättä. Muistelen, että jo Havukka-ahon ajattelija pohti välikäsikysymystä ja tuossa hänelle olisi hyvä esimerkki välikädestä.
 
Nuo ortodoksisen kirkon vanhauskoiset ovat muutenkin mielenkiintoista väkeä ja olen ajatellut vielä tässä elämässä vierailla Itä-Viron vanhauskoisten kylissä, jossa he ilmeisen menestyksellä viljelevät sipuleita ja järjestävät joka syksy sipulimarkkinat, jotka eivät käsittääkseni kuitenkaan riehakkuudessaan vedä vertoja Suonenjoen mansikkakarnevaaleille.
 
Wikipedian mukaan vanhauskoiset erkaantuivat Venäjän ortodoksikirkosta 1600-luvun loppupuolella, koska tsaari Aleksei Mihailovitš alkoi uudistaa kirkon käytäntöjä ja jumalanpalvelustekstejä vuonna 1656. Käytännön työn teki patriarkka Nikon. Hän muutti vanhan slaavilaisen liturgian järjestyksen kreikkalaiseen muotoon, jossa oli pieniä eroja Venäjällä käytössä olleisiin jumalanpalvelusteksteihin verrattuna. 
 
Venäläinen kirkkoväki koki uudistukset maailmanjärjestyksen perustuksien järkkymisenä. Tärkein kiistakysymys koski ristinmerkin tekoa. Nikon vaihtoi aiemmin käytössä olleen kahdella sormella tehtävän ristinmerkin kolmisormiseksi. Suuri määrä kansaa koki muutokset lopunajallisiksi merkeiksi, jotka paljastivat Venäjän valtion ja kirkon antikristuksen edustajiksi.
 
Idän kirkon uskonnollinen kiista johti suoranaiseen sisällissotaan, joukkoteurastuksiin ja polttorovioihin, joista osa roihusi itsepalveluperiaatteella. Karjalassakin tuhannet ihmiset tekivät polttoitsemurhan. Esimerkiksi Äänisniemellä tapahtui kaksi suurta joukkopolttoitsemurhatapahtumaa, joissa yhteensä lähes 3000 ihmistä päätti päivänsä. 

 
Pitkälle maallistuneena ihmisenä en oikein jaksa ymmärtää, että moisen ristimerkkiongelman vuoksi ihmisiä tapetaan kasapäin. Toisaalta vanhauskoisille oli hyötyä siitä, että he vainojen vuoksi eristäytyivät valtaväestöstä, koska siihenkin aikaan Euroopassa riehui tautiepidemia, jonka rinnalla nykyinen korona ei ole yhtikäs mitään. Suomenkin erämaissa oli neljä vanhauskoisten luostaria ja voi hyvinkin olla, että niissä vältyttiin rutolta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti