lauantai 11. kesäkuuta 2022

Salpalinjan hinta

 

Minä, joka epäilen kaikkea, olen epäillyt myös sitä tietoa, että Salpalinjan rakentaminen on ollut maamme historian suurin rakennusprojekti. Löysin äsken Salpalinjan historiasta kertovasta kirjasta tiedon, jonka mukaan puolustuslinjan rakentaminen maksoi silloista rahaa 2,5 miljardia markkaa, joka nykyrahassa vastaa noin 700 miljoonaa euroa.

Muistelen lukeneeni, että Kostamus-projektin hinta olisi ollut peräti kuusi miljardia euroa ja sitäkin kalliimpi lienee Olkiluoto III- ydinvoimala, koska jostain luin, että pahasti epäonnistunut hanke olisi tullut maksamaan ranskalaisille lähes 10 miljardia euroa.

Mutta hirmuinen rakennustyömaa Salpalinjakin oli sodan köyhdyttämälle Suomen valtiolle, sillä vuonna 1941 se nieli maamme valtion menoista viisi prosenttia eli suhteessa saman verran, mitä nykyinen punaviherfeministihallitus käyttää maanpuolustukseen. Tosin vuonna 1941 sotilasmenot veivät valtion budjetista 60 %.

Tosin saattaa olla, että jos rakennusprojekteja mitataan käytettyinä työtunteina, saattaa Salpalinja viedä voiton. Enimmillään linjaa oli rakentamassa yhtä aikaa 37 000 miestä ja naista. Tavallaan kyseessä saattoi ainakin välirauhan aikaan olla myös jättimäinen työllisyystyömaa, koska 400.000 evakolle tuli löytää työpaikka.

Sen ajan mittapuun mukaan Salpalinjan rakentajille maksettiin ihn hyvin, koska palkka oli 2-4 nykyeuroa tunnilta. Työmaalounas maksoi 2 euroa. Kahvikupposen hinta minua hieman mietityttää, koska se maksoi laskujeni mukaan nykyrahassa reilut 10 centtiä eli paljon vähemmän kuin nykyään, jolloin kahvi on kovasti kallistunut.

Tosin saattaa olla, että sota-aikana kahvin nimellä myytiin rukiilla ja voikukan juurilla jatkettua kahvin korviketta tai jopa kahvin vastiketta, joka erosi korvikkeesta siten, ettei siinä ollut yhtään kahvia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti