perjantai 17. kesäkuuta 2022

Monoliitti

Vaikka nuorempana jouduin jonkin verran teeskentelemään täydellistä epäkäytännöllisyyttäni, niin nykyään minun ei enää tarvitse teeskennellä avuttomuuttani käytännön asioissa, koska olen päässyt asiassa täydellisyyteen, sillä olen lukenut itseni ihan pöhköksi.

Edellä kerrotusta huolimatta insinööritieteet kiinnostavat minua ja niinpä Virolahdella käydessäni tarkoitukseni oli ratkaista tsaari Aleksanteri I:n monoliitiksi kutsutun muistomerkin rakentamiseen liittyvät tekniset ongelmat.

Pietarissahan keskeisellä paikalla seisoo 1832 pystytetty Aleksanterin I:n mukaan nimetty Napoleonista saavutetun voiton muistomerkki, joka on kokonaisuudessaan 47 metriä korkea ja sen vaikuttavin yksityiskohta on 25,5 metriä korkea, reilut 3 metriä paksu ja ainakin 600 tonnia painava punagraniittinen pylväs, jonka kerrotaan olevan maailman suurin monoliitti eli yhdestä kivestä veistetty pylväs.

Pylväs on louhittu Virolahden Pyterlahden louhimolta, josta löytyi tarkoitukseen sopiva ehyt kallio. Parhaimmillaan 275 miestä uurasti projektin parissa reilun vuoden yötä päivää ja pelkästään möhkäleen siirtäminen 200 metrin päässä odottavaan laivaan vei kaksi viikkoa. Kaiken huipuksi laiva, johon valtava möhkäle yritettiin siirtää, upposi, mutta onneksi niin matalaan kohtaan, että monoliitti voitiin pelastaa. Pelastustöihin tarvittiin 600 sotilasta.

Monoliitin irroituspaikalle syntyi pieni lampi, jonka ajettelin käydä katsomassa ja jopa kuvaamassa, mutta koska olen täysin epäkäytännöllinen ihminen, niin opasteista huolimatta eksyin jonkun kesämökin pihalle ja käännyin takaisin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti