tiistai 25. maaliskuuta 2025

M/S Osmo

Männä viikolla olin kuulemassa, kun Lasse Lehtinen kertoi Kuopion Isänmaallisessa seurassa savolaisen Hallmanin yrittäjäsuvun vaiheista, josta asiasta hän on äskettäin julkaissut kirjan Hellittämättömät Hallmanit.  Luennossaan hän näytti kuvaa Hallmanien vuonna 1902 rakennuttamasta m/s Osmosta, johon satunnaiset matkailijat voivat nykyään tutustua Kuopion satamassa. Alun perin Osmo harjoitti henkilö- ja bagaasiliikennettä ja luulenpa, että siihen aikaan kun Kuopion ja metropoli Pietarin välillä oli säännöllistä matkustajaliikennettä, niin eiköhän Osmokin tehnyt säännöllisiä Pietarin retkiä. Tukholmassakin Osmo on käynyt.

Osmon tarina on mielenkiintoinen ja mutta poikkeuksellisen vilkas mielikuvitukseni tekee siitä vieläkin mielenkiintoisemman. Nimittäin, kun syksyllä 1944  Suomen radiotiedustelun henkilökunta perheineen ja kaikkine romppeineen siirrettiin Stella Polaris-operaatiossa turvaan Ruotsiin kolmella laivalla, oli yksi laivoista s/s Osmo. Vilkas mielikuvitukseni synnytti sen jännittävän teorian, että tämä nykyinen polttomoottorilla toimiva m/s Osmo-laiva saattoi ihan hyvin olla vielä sodan jälkeen höyryvoimalla kulkeva s/s Osmo. 

Stella Polaris-operaatiossa Ruotsiin siirtyi peräti 750 henkeä, koska armeijan miesten lisäksi mukaan otettiin myös sotilaiden perheet. Huippusalaisia asiapapereitakin oli monta kuorma-autollista, mutta historiantutkimuksen kannalta on surullista, että Ruotsin sotilastiedustelu kertoi polttaneensa nuo paperit jollain kaatopaikalla. Siinä naapurin sotilastiedustelu teki suuren virheen, ellei papereita sitten ymmärretty mikrofilmata talteen. Jos ne mikrofilmattiin, niin uskon Ruotsissakin olevan julkisuuslain, jonka perusteella tutkijat voisivat nyt 80 vuotta myöhemmin pyytää niitä käyttöönsä.

Tässä asiaa m/s Osmosta: http://koskilaiva.com/laivat/ms-osmo/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti