keskiviikko 26. maaliskuuta 2025

Halltex

Monta kertaa hyvä tarina on epämiellyttävällä tavalla ristiriidassa faktojen kanssa ja niinpä epäilen, ettei Kuopion satamassa jurottava m/s Osmo olekaan se Stella Polaris-operaation Osmo-laiva. Nimittäin nettiä selatessani olen löytänyt peräti kolme Osmo-nimistä laivaa. Niistä yksi on purjefregatti, joten se ei varmaankaan liity maamme vakoiluhistoriaan, mutta sen sijaan vuonna 1900 valmistunut Porin höyrylaiva oy:n s/s Osmo saattaa olla operaatio Stella Polariksen käytössä ollut alus.

Tosin s/s Osmo oli iso noin 2000 tonnin lastin kantava laiva, joten se olisi kyllä yksinkin siirtänyt Suomen radiotiedustelun miehet perheineen ja kaikkine romppeineen Ruotsiin, jolloinka kahta muuta laivaa ei olisi tarvittu ollenkaan. Jatkan siis vielä asian tutkimista ja olen tässä vaiheessa sitä mieltä, että vaikka Kuopiossa on enemmän pronssisia muistolaattoja kuin missään muussa maamme kaupungissa, niin voi olla, että yksi muistolaatta vielä tarvittaisiin Osmon kylkeen.

Sikäli Kuopion Osmo liittyy Suomen sotahistoriaan, että sillä oli kunniakas tehtävä Hallman yhtiön kehittämän Halltex-levyn markkinoinnissa. Halltex-puukuitulevyä valmistettaessa voitiin hyödyntää sodassa vaurioituneita puita, jotka eivät sahatavaraksi enää kelvanneet, ja hyvin lämpöä eristävät Halltex-levyt helpottivat kovasti maamme sodanjälkeistä jälleenrakentamista.

Osmo-laivan kunniakas tehtävä oli toimia maailmalla Hallman yhtiön Halltex-levyn markkinointialuksena ja niinpä oheinen kuva todistaa, että Osmon nimikin taisi välillä vaihtua Halltexiksi.
https://uudet.pohjois-savonwanhatlaiwat.fi/alusluettelosta-poistuneet-alukset/osmo/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti