Suuri suomalainen sankari Tapio Rautavaara on myös levyttänyt Laulun Dnjeprille, joka virta sattuneesta syystä on hyvin ajankohtainen. Elämänkerrassaan En päivääkään vaihtaisi pois Rautavaara kertoi, että kappaletta levytettäessä hän muisteli jatkosodan aikana sattunutta tapausta, jolloin suurhyökkäyksen aikana suomalaiset olivat ottaneet joukon ukrainalaisia sotavankeja, joita jonkun piti lähteä viemään linjojen taakse.
Rautavaaran mukaan varsinkin Neuvostoliiton suomensukuisista sotavangeista ja loikkareista kootun heimopataljoonan miehet olivat hyvin halukkaita "saattelemaan" sotavangit taaemmas, mutta hän arvasi, mistä heidän innokkuudessaan oikein oli kysymys ja niinpä hän itse lähti asialle.
Saattaa olla, että Rautavaara tunsi sukulaisuutta ukrainalaisia kohtaan, koska ainakin professori Kemppinen maamme parhaaksi valitulla blogillaan epäili, että yksinhuoltajaäidin poika Tapsa, jota pidetään suurena suomalaisena sankarina, onkin taustaltaan kasakka, sillä ei hän ulkonäöltään muistuta ollenkaan suomalaista vaan kasakkaa.
Hyvä tutkimuskohde jollekulle itsensä pöhköksi lukeneelle lisenssille olisi erittäin hyvä väitöskirjan aihe venäläiskasarmien vaikutus Suomen kulttuuri- ja urheiluhistoriaan. Muistelen esimerkiksi, että kiekonheiton olympiavoittaja Iso-Armas Taipalekin oli yksinhuoltajaäidin poika, jonka isäksi epäiltiin venäläistä aatelismiestä ja että Tarmo Manni muistelmissaan kertoo mummonsa epäilleen, että näyttelijäsankarimme vaari oli joka venäläinen tai mustalainen.
https://www.youtube.com/watch?v=GWULcAISLc0